شعار سال
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1402/12/26 - 14:01
  • - تعداد بازدید: 89
  • - تعداد بازدیدکننده: 73
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هفتمین جلسه مجمع مربیان استان با حضور کلیه مربیان و مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم

هفتمین جلسه مجمع مربیان استان با حضور کلیه مربیان با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم

تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی فنی و حرفه‌ای قم در سال 1402

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: شاهد تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاه‌های آزاد، 123 درصد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در نشستی با مربیان اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قم اظهار کرد: تصویب اساسنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مدت‌ها قبل شروع شده و با همت مدیران قبلی و فعلی سازمان و همراهی نمایندگان مجلس به سرانجام رسید. او افزود: بسیاری از بندهای اساسنامه، دارای پیچیدگی‌هایی بودند که تصویب آنها یک دستاورد مهم برای سازمان محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه هویت‌بخشی به این سازمان در فضای آموزشی کشور و تسهیل در فرآیند تدوین و اجرای آیین‌نامه‌ها از اساسنامه جدید است گفت: مربیان فنی و حرفه‌ای در قم دارای دانش، تخصص، تجربه و دیدگاه‌های مثبتی دارند که سرمایه مهم سازمان به شمار می‌روند.

او افزود: در حال حاضر شاهد تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاه‌های آزاد، 123 درصد است.

عرب با بیان اینکه 40 درصد از رقم اعلام شده برای بخش دولتی، سهم مربیانی است که با دلسوزی در این بخش حضور داشته و به فعالیت مشغولند گفت: 60 درصد هم با کمک شرکای اجتماعی و مربیان برون‌سازمانی رقم خورده است.

او با اشاره به ضرورت ارائه آموزش متناسب با نیاز بازار گفت: گاهی این مسئله در حوزه اخذ بودجه مشکلاتی ایجاد می‌کند چون اختلاف نظر وجود دارد بنابراین باید تا می‌توانیم ارزیابی و پالایش‌ را بر این مبنا انجام دهیم تا هیچگونه آموزشی بدون انجام آمایش سرزمینی و توجه به نیازها وجودنداشته باشد که بر همین اساس طرح نیازسنجی استانی در دستور کار قرار گرفته و رشته‌های آموزشی هم بر همین شیوه پژوهشی تدوین می‌شوند.

عرب با تاکید بر اثبات وجود و تاثیرگذاری آموزش فنی و حرفه‌ای توسط خود این سازمان و مربیان آن عنوان کرد: در وهله نخست، باید به کار خودمان ایمان و اعتقاد و وجدان کاری داشته باشیم به گونه‌ای که مطمئن باشیم مهارت‌آموزان، بعد از طی کردن دوره آموزشی، مهارت لازم برای انجام کار را خواهد داشت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم رصد اشتغال مهارت‌آموزان را گام مهمی بعدی دانست و گفت: اینجاست که فرق معلم و مربی مشخص می‌شود، معلم آموزش را می‌دهد ولی مربی علاوه بر آموزش، دست متربی را می‌گیرد و تا حصول نتیجه او را همراهی می‌کند.

وی افزود: حقیقت این است که در اشتغال‌زایی سهم عمده‌ای داریم ولی نتوانسته‌ایم این نتایج را در سامانه‌های مربوطه به خوبی و به صورت کامل به ثبت برسانیم. عرب به آموزش در محیط کار واقعی اشاره و ابراز کرد: این نوع آموزش‌ها هم کاملا منطبق بر نیاز بازار هستند بنابراین باید جدی‌تر از گذشته به آنها نگاه کنیم.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 111445
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین