شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1402/12/16 - 16:54
  • - تعداد بازدید: 317
  • - تعداد بازدیدکننده: 309
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بررسی وضعیت آموزش‌های مهارتی استان توسط محسن شاه‌محمدی مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

یک شنبه 13 اسفند 1402

به گزارش روابط عمومی اداره کل ، محسن شاه‌محمدی مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان به همراه آقای صدیق محمدی معاون محترم دفتر بازرسی این دفتر در راستای نظارت پیشگیرانه و نیز صیانت از سرمایه انسانی با سفر به استان قم به بررسی وضعیت آموزش‌های مهارتی در این استان پرداختند.
 محسن شاه‌محمدی مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در
جلسه شورای اداری که با حضورحجت الاسلام والمسلمین سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، محمدکریمی معاون آموزش
و پژوهش و فدایی حسین معاون پشتیبانی ،رؤسای ادارات و مراکز و کارشناسان ستادی برگزار شده بود اظهار داشت: ما سازمانی مهمتر از آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث مهارت‌آموزی و اشتغال در کشور نداریم اما با توجه به عدم معرفی مطلوب این سازمان به جامعه و حاکمیت،باید به بازنمایی چهره این سازمان با تبیین اصولی ظرفیت‌ها بپردازیم.
 شاه‌محمدی با بیان اینکه پیشانی اشتغال، مهارت‌آموزی است تصریح کرد: جامعه همیشه به نیروی متخصص نیاز دارد و ظرفیت
پرورش نیروی متخصص و ماهر در دل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نهفته است.
شایان ذکر است بازدید از کارگاه‌های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مرکز حضرت معصومه ( س) ومرکز ۵ امام حسین (ع) گفتگو با کارکنان و مربیان و
بررسی چالش‌های ‌آموزشی در سطح استان و کشور از جمله برنامه‌های این سفر یکروزه به شمار می‌آمد.

 روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم
qom.irantvto.ir/ZXvC
https://eitaa.com/qomtvto/881

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 111205
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین