شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1401/11/25 - 10:07
  • - تعداد بازدید: 430
  • - تعداد بازدیدکننده: 427
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» اعتلای منزلت به نیروهای مهارتی و شایسته کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» در هیأت وزیران را اعتلای منزلت به نیروهای مهارتی و شایسته کشور برشمرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، با اشاره به تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» به استناد ماده (۷) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور، بیان داشت: این چارچوب تا بالاترین سطوح با توجه به نوع مشاغل و حرفه ها و بر اساس نظام طبقه بندی مشاغل و حرفه های کشور طراحی شده و کدگذاری حرفه ها و مشاغل براساس آخرین نظام بین المللی طبقه بندی آنها مصوب سال ۲۰۰۸ میلادی سازمان جهانی کار انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه صلاحیت حرفه ای اولین بار در انگلستان مطرح شد، افزود: کیفیت آموزش واحد های صنعتی و بهبود و ارتقاء مهارت شاغلین آن به خودی خود ایجاد نمی شود و مستلزم برنامه ریزی علمی و عملی است و یکی از وجوه مورد توجه در طراحی و استقرار ساختار مناسب آن بایستی انتخاب افراد شایسته و باصلاحیت در حوزه ارزیابی توانمندی های منابع انسانی جهت پیشرفت مستمر در سطوح مختلف و کسب شایستگی احراز شغل و ممیزی کیفیت و آموزش مستمر آن ها باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ایجاد انسجام بین نظام های آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، تسهیل تحرک پذیری نیروی کار و یادگیرندگان در مقیاس ملی و بین المللی، بهبود کیفیت و افزایش بهره وری نظام های آموزشی، انطباق پذیری استانداردهای حرفه، ارزشیابی و آموزش با سطوح چهارچوب صلاحیت حرفه ای، به رسمیت شناختن پیامدهای یادگیری رسمی، غیررسمی و سازمان نایافته و ترویج، حمایت و یادگیری مادام العمر،  تسهیل ساماندهی عرضه و تقاضای سرمایه انسانی کشور و .. را از اهداف دنبال شده در «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» خواند.

وی با تأکید بر اینکه این چارچوب باید به گفتمان ملی در کشور تبدیل شود، اظهار داشت: شناسنامه دار کردن دارندگان مهارت، افزایش بهره وری و کیفیت کار و ایجاد رضایتمندی از شغل از نتایج بلافصل ایجاد نظام صلاحیت حرفه ای ملی است.

حسینی نیا، خاطرنشان ساخت: کلیه افرادی که مهارت تجربی در کارهایی را به دست آورده اند در  این نظام ارزیابی  و باز ارزیابی کامل  خواهند شد و همه‏ی دارندگان مهارت  دارای شناسنامه می شوند .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: ایجاد رضایت انجام کارهایی غیر از مشاغل پشت میز نشینی توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل اعطاء مدارک صلاحیت اعتبار سنجی و درجه بندی، بالا رفتن بهره وری در کار  و نیروی کار، به دلیل تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز بازار کار، کاهش جابجایی نیروی کار به دلیل رضایتمندی از شغل، تعیین نظام پرداخت دستمزد بر اساس مدارک صلاحیت حرفه ای و ... از مزایای اجرایی شدن این طرح می باشد.

وی اذعان داشت: سیستم صلاحیت حرفه‏ای لازمه‏ی حرکت کشور به سمت توسعه است و برای داشتن نظام صلاحیت حرفه‏ای باید نظام آموزشی کشور بر مبنای تربیت نیروی ماهر مشاغل مختلف متحول گردد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم
  • کد خبر : 96235
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین