شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1402/09/02 - 10:33
  • - تعداد بازدید: 328
  • - تعداد بازدیدکننده: 325
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نشست مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان قم با دکترجمشیدیان مدیر توانشکده عمیدیان

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام سیدمحمود عرب در نشست با حجت الاسلام دکتر جمشیدیان مدیر توانشکده عمیدیان ، درسالن جلسات ، به بررسی وهماهنگی ونحوه همکاری در خصوص توانمندسازی نیروی انسانی از طریق مهارت وآموزشهای فنی وحرفه ای، پرداختند. 

عرب:بابیان اینکه دولت نگاه مثبتی روی مهارت‌آموزی دارد، و به این اعتقاد و باور رسیده است اگر در گام اول انقلاب نهضت سواد آموزی که تبدیل به راه برون رفت از مشکلات مختلف بود، بی شک در گام دوم انقلاب نهضت مهارت‌آموزی است که می‌تواند رافع بخشی از مشکلات باشد.

عرب بیان کرد: انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر نیروی کار است، بدین جهت نباید از تربیت وآموزش مهارتی ، خصوصا نوجوانان غافل شد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تاکید کرد: اجرای طرح تابستانی مهارت با هدف کمک به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از برنامه‌هایی است که جزو برنامه میان مدت ما محسوب می‌شود.

وی افزود بررسی وضعیت برنامه نویسی و آموزش آن در آینده بسیار مهم و با ارزش است، چرا که به انتخاب مسیر علمی و شغلی مناسب افراد کمک می‌کند وی افزود: هدف از اجرای طرح تابستانه مهارت، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در استان‌هاست.

دراین جلسه حجت الاسلام دکتر جمشیدیان نکاتی رادر رابطه با آموزش نوجوانان وتعامل سازنده با اداره کل آموزش فنی وحرفه ای نکاتی رابیان داشتند.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 108045
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین