شعار سال
پنجشنبه 15 آذر 1403
  • 1403/08/02 - 13:39
  • - تعداد بازدید: 195
  • - تعداد بازدیدکننده: 182
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جلسه شورای راهبری تحول اداری

جلسه شورای راهبری تحول اداری به ریاست حجت الاسلام و المسلیمن سید محمود عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و مهندس ابراهیمی نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کمیته شواری راهبری در سالن جلسات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد .

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه‌ی ارزشیابی عملکرد اظهار کرد: امام کاظم(ع) در روایتی می‌فرمایند « لیس منّا من لم یحاسبْ نفْسه فی کلّ یومٍ ، فإنْ عمل خیرا اسْتزاد اللّه منه وحمد اللّه علیه ، وإنْ عمل شیئا شرّا اسْتغْفر اللّه وتاب إلیه» از ما نیست کسى که هر روز به حساب خود رسیدگى نکند و ببیند که اگر کار نیکى انجام داده است از خداوند توفیق انجام بیشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گوید و اگر کار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه کند

او افزود: شیعه ائمه معصوم بودن این است که به گفتار و سیره آنها عمل کنیم، و در این زمینه اینکه به ارزشیابی عملکرد خود بپردازیم و ببینیم فعل ما چقدر نتیجه‌بخش بوده است.

حجت‌الاسلام عرب: احیای شورای راهبری تحول اداری اقدام مبارکی برای دستگاه‌های اجرایی است/ این شورا موجب کاهش تصدی‌گری دولت و مردمی‌سازی اصولی می‌شود مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: احیای شورای راهبری تحول اداری و جایگزینی آن به جای شورای راهبری توسعه مدیریت، اقدام مبارکی است که به نتایجی بهتری همچون مردمی‌سازی اصولی و کاهش تصدی‌گری دولت می‌انجامد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه در وهله نخست باید هدف‌ها را تعیین کنیم گفت: مرحله بعدی ارزیابی تحقق هدف‌هاست چون کسی که هر روز خود را مورد محاسبه قرار ندهد، مسلمان واقعی نیست. او ادامه داد: ارزشیابی‌ها باید به گونه‌ای تعیین و تدوین شوند که همه اجزای سازمان، آنها را بشناسند و بر اساس آن گام بردارند. عرب با بیان اینکه تدوین درست شاخصه‌های ارزشیابی، نقش موثری در تحقق اهداف عمومی و اختصاصی سازمانی دارد گفت: به دنبال این مهم هستیم که حوزه ارزیابی و عملکرد و شاخصه‌های تعریف شده، سهم‌بندی شوند و از کارشناسان و مربیان تا روسای ادارات و مراکز و مدیریت ارشد مجموعه، در دستیابی به آن شاخصه‌ها سهیم باشند و در این صورت دستگاهی پویا خواهیم داشت. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم عنوان کرد: چنانچه شاخصه‌ها در زمان تعیین شده مشخص شوند، همه اجزای سازمان فرصت شناخت و تطابق با آنها را خواهند داشت وگرنه بخش‌های مختلف در صورت کمبود وقت و هفته‌های پایانی سال، مجبورند به نوعی گزارش‌ها را آماده کرده و از عملکرد خود دفاع کنند. او گفت: بعد از اینکه شورای راهردی توسعه مدیریت در سال 1393 کار خود را شروع و یک دهه فعالیت کرد، حالا دوباره بحث اهمیت شورای راهبری تحول اداری مطرح شده که در دهه 70 در ادارات بنیان گذاشته شد و گفته می‌شود بهتر است شورای تحول جایگزین شورای توسعه شود. عرب با بیان اینکه همه دولت‌ها شعار تحول‌گرایی داده‌اند عنوان کرد: تحول گرایی با عملکرد شورای راهبری توسعه مدیریت محقق نمی‌شود. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم افزود: روش سنجش کنونی در قالب جشنواره شهید رجایی چندان مورد قبول ما هم نیست هر چند در این جشنواره به عنوان دستگاه برتر شناخته شدیم. او با بیان اینکه جایگزین شدن شورای راهبری تحول اداری اقدام درستی است گفت: این شورا دو رکن اساسی دارد؛ نخست اینکه دارای ارکان تصمیم‌ساز تخصصی است و بر همین مبنا در بدو قبول مسئولیت در قم خواستار تشکیل R&D درون و برون‌سازمانی شدم. عرب ادامه داد: دستگاه‌های آموزش غیر رسمی و عملی، به این رکن اصلی یعنی هسته‌های تخصصی نیاز دارند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تسهیل‌گری را رکن دوم شورای راهبری تحول اداری دانست و گفت: نمایندگان دستگاه‌های مختلف باید در شورا حضور داشته باشند تا در گام نخست، مسئله‌هایی را که در دستگاه وجود دارد شناسایی کنند و سپس نماینده سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور بتوانند شورایی عملگرا و اثربخش را تشکیل دهند. او تصریح کرد: این الگو سه جهت‌گیری کلان را در نظر دارد؛ نخست حکمرانی داده‌مبنا، دوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سوم، تمرکززدایی و کاهش تصدی‌گری دولت که هیچ کدام از این سه، در شورای راهبری توسعه مدیریت وجود ندارند. عرب ادامه داد: راهبری محیطی شامل تعامل عمومی و رسانه‌ای، بین‌المللی و تعامل با نخبگان، در شورای توسعه مدیریت وجود دارد ولی کامل نیست اما شورای راهبری تحول اداری ساختاری مترقی دارد زیرا در این قالب تصریح شده که الزاما نیاز به طی کردن همه مراحل این چرخه نیست بلکه متناسب با مسئله‌شناسی صورت گرفته برای ارائه خدمت در دستگاه‌ها، اقدام به برنامه‌ریزی می‌شود. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: در شورای راهبری تحول اداری، به دنبال نقشه راه منسجم و عملیاتی مورد توافق بین سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های اجرایی استانی هستیم تا چالش‌های نظام اداری و مدیریتی دستگاه‌ها شناسایی و رفع شوند.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه,اخبار پائیز
  • کد خبر : 116908
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین