جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم با حضور دکتر آقا میری استاندار و دکتر نوروزی معاون آموزش سازمان فنی وحرفه ای کشور وحجت الاسلام و المسلمین سید محمود عرب مدیر کل فنی و حرفهای استان قم
حجت الاسلام والمسلمین عرب تاکید کرد؛ لزوم تدوین سند توسعه مهارت استان قم مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم گفت: همکاری میان فعالان مهارت آموزی استان از طریق تجمیع امکانات و ظرفیتها برای تدوین سند توسعه مهارت استان لازم است.
به گزارش روابط عمومی ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود عرب در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) به مهارت آموزی نگاه توسعه علمی دارند. وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی هنر تبدیل دانایی به توانایی است، مطرح کرد: در مهارت آموزی به دنبال این هستیم که علم نافع را به عمل صالح تبدیل کنیم.وی با توجه به نیازآینده بازارومشاغل نوظهورتاسیس شهرک مهارتی برای مشاغل آینده بعنوان مکمل زیست بوم فنآوری ونوآوری کشور باهمکاری اعضا کارگروه مهارت وآموزش تاکیدکردند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه دولت به دنبال نهضت مهارت آموزی برای توسعه اشتغال است، عنوان کرد: اگر در گام نخست انقلاب اسلامی نهضت سوادآموزی حلال مشکلات بود، در گام دوم انقلاب اسلامی نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از بسیاری از مشکلات است. وی با اشاره به اینکه برنامهریزی مهارتی باید مبتنی بر نیاز بازار و سفارش محور باشد، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیتهای مهم برای برنامهریزی، گروه کاری مهارت و آموزش است. حجت الاسلام والمسلمین عرب با بیان اینکه در مسیر مهارت آموزی باید نگاه فرابخشی داشته باشیم، تصریح کرد: همکاری میان فعالان مهارت آموزی استان از طریق تجمیع امکانات و ظرفیتها برای تدوین سند توسعه مهارت استان لازم است. وی اضافه کرد: برای توسعه اشتغال از طریق آموزشهای مهارتی باید نیازسنجی صحیح داشته باشیم و برای متولیان آموزش مهارتی تعیین نقش داشته باشیم. مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با اشاره به اینکه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور 21 بازیگر دارد، یادآور شد: امروز در کشور نیازمند ایفای نقش زیست بومهای فناوری و نوآوری هستیم چراکه این مجموعههای میتوانند به بسیاری از مشکلات کشور پاسخ دهند. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت قانون نظام جامع آموزش و ترتبیت فنی، حرفهای و مهارتی استفاده کنیم، ابراز کرد: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی دارای کارگروههای متعددی است که میتوانند اثرگذار باشند.
دکتر نوروزی خبرداد؛ رشد 44 درصدی آموزشهای مهارتی در دولت سیزدهم معاون آموزش، پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: در حوزه آموزشهای مهارتی در سطح کشور 44 درصد رشد داشتهایم.
به گزارش روابط عمومی ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان قم، مجتبی نوروزی در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد خلاهای مهارتی در کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مدارس دالانی برای مهارت افزایی هستند، مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما مدارس به دالانهای رسیدن به دانشگاه تبدیل شدهاند. معاون آموزش، پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش فنی و حرفهای اضافه کرد: امروز متاسفانه و خوشبختانه خروجیهای دانشگاهها، ورودیهای سازمانهای آموزش فنی و حرفهای هستند. وی با بیان اینکه باید مسئله مهارت در صدر مسائل استان بنشیند، عنوان کرد: برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کشور باید شاهد تقویت آموزش مهارتی باشیم. نوروزی با اشاره به اینکه ظرفیتهای مختلف میتواند در مسیر مهارت آموزی کشور قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در سطح کشور 660 مرکز دولتی، 5 هزار مربی دولتی و 30 هزار آموزشگاه آزاد داریم. وی با بیان اینکه در حوزه تجهیز کارگاهها نیازمند حمایت هستیم، تصریح کرد: یکی از سیاستهای جدی در سازمان فنی و حرفهای توسعه مراکز میان کارگاهی هستند. معاون آموزش، پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به اینکه به دنبال افزایش این مراکز جوارکارگاهی هستیم، یادآور شد: باید در مسیری حرکت کنیم تا هر واحد صنعتی یک مرکز جوارکارگاهی داشته باشد. وی اضافه کرد: این مراکز منجر به تقویت نیروهای کار، کیفیسازی محصول و درنهایت افزایش تولید خواهند شد. نوروزی از آموزشگاههای در محیط واقعی کار یاد کرد و گفت: این آموزشگاهها به صورت تخصصی مراحل آموزش را دنبال میکنند. وی با بیان اینکه آموزشهای آزاد محور امر مهارت آموزی هستند، ابراز کرد: باید از ظرفیتهای آموزشهای آزاد استفاده بهتری شود و این اتفاق با حمایت از آنها محقق خواهد شد. معاون آموزش، پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش فنی و حرفهای ادامه داد: باید اشتراک گذاری ظرفیتهای سازمان فنی و حرفهای با سایر مجموعهها عملیاتی شود. وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزشهای مهارتی در سطح کشور 44 درصد رشد داشتهایم، بیان کرد: اثرگذاری این اتفاق در عرصه تولید و اشتغالزایی خواهد بود.
دکتر آقامیری: جهاد تبیین ظرفیتهای سازمان و دانشگاه فنی و حرفهای صورت بگیرد استاندار قم گفت: باید جهاد تبیین برای معرفی ظرفیتهای سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه فنی و حرفهای انجام شود.
به گزارش روابط عمومی ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان قم، سیدمحمد آقامیری در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: باید حلقه وصل صنعت و دانشگاه تقویت شود. وی با اشاره به اینکه باید صنعت و دانشگاه در یک مجموعه مدیریت شود، مطرح کرد: دانشگاههای فنی و حرفه و سازمان فنی و حرفهای دو چرخی هستند که خوب کار میکنند ولی هنوز درکنار یکدیگر قرار نگرفتهاند. استاندار قم با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری مشکلات کشوری توسط جوانان و کار جهادی حل خواهد شد، عنوان کرد: جوان باید دارای روحیه جوانی و پویا باشد. وی با اشاره به اینکه باید حوزه علم و عمل را به یکدیگر متصل کنیم، خاطرنشان کرد: باید شناخت لازم از دستگاههای زیرمجموعه وزارت کار صورت بگیرد. آقامیری با بیان اینکه ظرفیتهای سازمان فنی و حرفهای هنوز ناشناخته است، تصریح کرد: باید جهاد تبیین برای معرفی ظرفیتهای سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه فنی و حرفهای انجام شود. وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری و اشتغال پایه اصلی تمام تمام مشکلات کشور است، یادآور شد: تمامی دولتها با این حوزه درگیر هستند. استاندار قم با بیان اینکه کار برای همه وجود دارد، اظهار داشت: برای آغاز به کار باید توان علمی در کنار توان عملی باشد. وی با اشاره به اینکه در عرصه دانشگاهی دارای نواقصی هستیم، مطرح کرد: عمده این نقص در عدم آموزش مهارت است. آقامیری با بیان اینکه با مدرکگرایی هزینه کشور را نیز افزایش دادهایم، عنوان کرد: متاسفانه نتیجه مطلوب از مدرکگرایی حاصل نشده است. وی ادامه داد: البته نخبگان دانشگاهی وجود دارند که پس از فارغ التحصیلی، کارآفرینی میکنند. استاندار قم با اشاره به اینکه باید طبقهبندی مشاغل انجام شود، خاطرنشان کرد: عدم پذیرش مشاغل برای طبقهبندی دارای علتهایی است که باید آسیبشناسی شود. وی با بیان اینکه باید حقوق کارمندان به صورت عملکردی باشد، تصریح کرد: متاسفانه امروز پرداخت حقوق به صورت مدرکگرایی شده است. آقامیری ادامه داد: باید دانشگاهها و سازمانها زمانی که فارغ التحصیلی را تحویل جامعه میدهند، این فرد کارآفرین باشد و علاوهبر خود برای دیگران نیز کار ایجاد کند. وی با اشاره به اینکه اقدامات مطلوبی در عرصه فنی و حرفهای رقم خورده است، یادآور شد: برگزاری چنین جلساتی بسیار ارزشمند است و موجب آشنایی با ظرفیتها و همافزایی بیشتر میشود.