هفتمین جلسه مجمع مربیان استان با حضور کلیه مربیان و مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم
هفتمین جلسه مجمع مربیان استان با حضور کلیه مربیان با مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم
تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی فنی و حرفهای قم در سال 1402
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم گفت: شاهد تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفهای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاههای آزاد، 123 درصد است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان قم، حجتالاسلام والمسلمین سید محمود عرب در نشستی با مربیان اداره کل فنی و حرفهای استان قم اظهار کرد: تصویب اساسنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفهای از مدتها قبل شروع شده و با همت مدیران قبلی و فعلی سازمان و همراهی نمایندگان مجلس به سرانجام رسید. او افزود: بسیاری از بندهای اساسنامه، دارای پیچیدگیهایی بودند که تصویب آنها یک دستاورد مهم برای سازمان محسوب میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم با بیان اینکه هویتبخشی به این سازمان در فضای آموزشی کشور و تسهیل در فرآیند تدوین و اجرای آییننامهها از اساسنامه جدید است گفت: مربیان فنی و حرفهای در قم دارای دانش، تخصص، تجربه و دیدگاههای مثبتی دارند که سرمایه مهم سازمان به شمار میروند.
او افزود: در حال حاضر شاهد تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفهای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاههای آزاد، 123 درصد است.
عرب با بیان اینکه 40 درصد از رقم اعلام شده برای بخش دولتی، سهم مربیانی است که با دلسوزی در این بخش حضور داشته و به فعالیت مشغولند گفت: 60 درصد هم با کمک شرکای اجتماعی و مربیان برونسازمانی رقم خورده است.
او با اشاره به ضرورت ارائه آموزش متناسب با نیاز بازار گفت: گاهی این مسئله در حوزه اخذ بودجه مشکلاتی ایجاد میکند چون اختلاف نظر وجود دارد بنابراین باید تا میتوانیم ارزیابی و پالایش را بر این مبنا انجام دهیم تا هیچگونه آموزشی بدون انجام آمایش سرزمینی و توجه به نیازها وجودنداشته باشد که بر همین اساس طرح نیازسنجی استانی در دستور کار قرار گرفته و رشتههای آموزشی هم بر همین شیوه پژوهشی تدوین میشوند.
عرب با تاکید بر اثبات وجود و تاثیرگذاری آموزش فنی و حرفهای توسط خود این سازمان و مربیان آن عنوان کرد: در وهله نخست، باید به کار خودمان ایمان و اعتقاد و وجدان کاری داشته باشیم به گونهای که مطمئن باشیم مهارتآموزان، بعد از طی کردن دوره آموزشی، مهارت لازم برای انجام کار را خواهد داشت.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم رصد اشتغال مهارتآموزان را گام مهمی بعدی دانست و گفت: اینجاست که فرق معلم و مربی مشخص میشود، معلم آموزش را میدهد ولی مربی علاوه بر آموزش، دست متربی را میگیرد و تا حصول نتیجه او را همراهی میکند.
وی افزود: حقیقت این است که در اشتغالزایی سهم عمدهای داریم ولی نتوانستهایم این نتایج را در سامانههای مربوطه به خوبی و به صورت کامل به ثبت برسانیم. عرب به آموزش در محیط کار واقعی اشاره و ابراز کرد: این نوع آموزشها هم کاملا منطبق بر نیاز بازار هستند بنابراین باید جدیتر از گذشته به آنها نگاه کنیم.