شعار سال
چهارشنبه 13 فروردین 1404

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1403/11/29 - 17:20
  • - تعداد بازدید: 129
  • - تعداد بازدیدکننده: 122
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

اولین جلسه کارگروه توسعه استان با حضور استاندار معاونین و رئیس سازمان فنی و حرفه ای مدیر کل آموزش فنی و حرفه مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر معاونین

نخستین جلسه کارگروه توسعه مهارت قم برگزار شد اولین جلسه کارگروه توسعه مهارت استان قم به ریاست استاندار و با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان که با حضور استاندار قم برگزار شد اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، این کارگروه شکل گرفته و اساسنامه‌ آن به تصویب رسیده است. وی افزود: اعضا و اهداف کارگروه‌های استانی، بر اساس آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی استان مشخص می‌شوند ولی به خاطر جدید بودن آن و عدم اشاره به آن در آیین‌نامه، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نحوه تشکیل و انتخاب اعضا را تنظیم و به استان‌ها ابلاغ کرد. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه نشستی با حضور کارشناسان ادارات کل عضو این کارگروه برگزار شده است گفت: این جلسه برای شناسایی موضوعات و اولویت‌ها تدارک دیده شده بود و به این ترتیب چهار ارائه از چهار دستگاه ذیربط آماده شده است. در ادامه رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان قم، به بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان اشاره و ابراز کرد: برخی از کسانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند دارای مهارت هم هستند ولی نمی‌توانند وارد بازار کار شوند. وی ادامه داد: بر این اساس و با همکاری بسیج سازندگی، تسهیلات تبصره 16 و 18 برای توانمندسازی دانشجویان بکار گرفته شدند چون مشکل اصلی این بود که فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت راه‌اندازی کسب و کار را ندارند ولی مهارت‌های کاری را کسب کرده‌اند. فلاح خاطرنشان کرد: طرح «آباد» بر همین اساس تدوین و اجرایی شده است. رئیس دانشگاه علمی و کاربردی استان قم در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون این طرح و اقدامات انجام شده پرداخت. بعد از آن دکتر بردبار رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) به عنوان دیگر عضو کارگروه توسعه مهارت استان طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در حال حرکت به سمت نسل چهارم و پنجم هستند که باید متناسب با این روند، به فعالیت‌های آموزشی بپردازند البته در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌ها، مبنای مهارتی ندارند. وی افزود: به همین دلیل در سال 1402 شیوه‌نامه اجرای دروس مهارتی و اشتغال‌پذیری ابلاغ شده که شامل سه واحد درسی برای دانشجویان همه رشته‌ها در طول دوران تحصیل است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: «کنسرسیوم مهارت» سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موجب تحول در مهارت‌آموزی می‌شود رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: مدل پیشنهادی سازمان که با همکاری مجموعه فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران شکل گرفته، «کنسرسیوم مهارت» نام دارد که با اتکا به ظرفیت‌های بخش آموزش و صنعت پیش خواهد رفت. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، غلامحسین محمدی در جریان سفر به قم و در جمع رئیس و مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اظهار کرد: وضعیت آموزش در سازمان‌ها و کسب و کارها مناسب نیست به طوری که در این زمینه جزو هشت کشور آخر دنیا هستیم به عبارتی بنگاه‌های اقتصادی ما نیز تلاشی در راستای تحول مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی ندارند. وی افزود: سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار نفر به بازار کار ایران افزوده می‌شوند ولی تعداد فرصت‌های شغلی حدود یک میلیون نفر است اما در حالیکه عرضه کار بیش از تقاضاست ولی کارفرماها به دنبال نیروی کار ماهر هستند و بیکاری هم وجود دارد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تنها 45 درصد نیروی آماده به کار جذب مشاغل می‌شوند گفت: در واقع تنها این تعداد از افراد جویای کار دارای مهارت‌های لازم هستند. وی ادامه داد: اگر به دنبال تغییر این وضعیت هستیم و می‌خواهیم نیروی کار با مهارت کافی وارد عرصه فعالیت شود، باید مدل‌های آموزشی را در سطح ملی تغییر دهیم. محمدی با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش حین کار، رایج‌ترین مدل ارتقای مهارت است گفت: راه‌اندازی بخش آموزش داخلی، آموزش از طریق انجمن‌های حرفه‌ای مانند نظام کشاورزی، نظام مهندسی معدن، نظام پزشکی و ...، آموزش و مربی‌گیری حین کار و پلتفرم‌های آموزش آنلاین، بیش از 90 درصد سرویس‌های آموزشی را تشکیل می‌دهند که کارفرماها در همه آنها سهیم هستند و در این بین سهم دانشگاه‌ها فقط 10 درصد است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در سال‌های آینده قطعا نبرد برای جذب نیروی انسانی بین کارفرماها شکل خواهد گرفت بنابراین توصیه صریح ما این است که مراکزی مانند اتاق بازرگانی باید در زمینه آموزش، سرمایه‌گذاری انجام دهد. وی اضافه کرد: این سرمایه‌گذاری می‌تواند با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، شکل متناسب و حرفه‌ای به خود بگیرد چه اینکه هر جا بر مبنای زیست‌بوم فعالیت آموزشی داشته‌ایم، درصد اشتغال نسبت به دوره‌ها خوب و بالای 80 درصد بوده که البته این رقم برای قم حدود 60 درصد است. محمدی ادامه داد: مدل پیشنهادی سازمان که با همکاری مجموعه فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران شکل گرفته، «کنسرسیوم مهارت» نام دارد و اساس آن، متشکل شدن در بخش تقاضا و درخواست برای آمایش نیروی انسانی و پیشنهاد آموزش‌های مورد نیاز است ضمن اینکه در سمت آموزش هم که زیست‌‌بوم عظیمی شکل گرفته، اقدامات تکمیلی انجام خواهد شد. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه این کنسرسیوم توانایی تامین مالی هم دارد گفت: سرمایه‌گذاری به نفع کل زیست بوم، اقدامی است که امکان انجام آن وجود دارد تا از ظرفیت‌های مغفول مانده، به نفع جامعه استفاده شود. وی افزود: پنجم اسفندماه و در اتاق بازرگانی ایران، 133 مرکز آموزشی دولتی به مشارکت عمومی و خصوصی گذاشته می‌شوند که با در نظر گرفتن تجهیزات موجود در این مراکز، می‌توان گفت برای نخستین بار، دولت 150 میلیون دلار از ظرفیت‌های خود را به مشارکت گذاشته است. محمدی تصریح کرد: عقیده داریم اگر درب سازمان‌های آموزشی کشور به روی صنایع گشوده شود، شاهد اتفاقات شگرفی در عرصه آموزش و مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی خواهیم بود.

استاندار قم: تجهیز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای موجب استقبال صاحبان صنایع برای آموزش حین کار می‌شود استاندار قم گفت: اگر کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارای تجهیزات کامل و به روز باشند، قطعا استقبال صاحبان صنایع را در پی خواهد داشت تا بتوانند آموزش‌های حین کار را در این مراکز ارائه دهند. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، اکبر بهنام‌جو در کارگروه توسعه مهارت استان که با حضور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اعضای این کارگروه در محل استانداری برگزار شد اظهار کرد: مدیریت صحیح امور و هماهنگی میان نظام‌های آموزشی کشور برای توسعه مهارت‌آموزی امری ضروری است. وی افزود: در عین حال باید به توسعه کارگاه‌ها و تجهیزات هم توجه داشت؛ استفاده از فضاهای آموزشی و کارگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای راهکاری عملیاتی است که امیدواریم با جدیت ادامه پیدا کند. نماینده عالی دولت در استان قم با بیان اینکه افزایش درصد جذب مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها موجب امیدواری است گفت: با وجود استقبالی که صورت گرفته، باید تجهیزات را هم افزایش داد تا شاهد سرخوردگی متقاضیان نباشیم. وی ادامه داد: اگر کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارای تجهیزات کامل و به روز باشند، قطعا استقبال صاحبان صنایع را در پی خواهد داشت تا بتوانند آموزش‌های حین کار را در این مراکز ارائه دهند. بهنام‌جو عنوان کرد: از همه دستگاه‌های استان و صاحبان صنایع، برنامه‌ی چهار ساله برای توسعه مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی خواسته‌ایم که امیدواریم با مشخص شدن همه ظرفیت‌ها و طی یک ماه آینده، توافقنامه‌ای را با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به امضا برسانیم. استاندار قم افزود: میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی قم حدود 90 درصد است که این مسئله باید به دیگر دانشگاه‌ها تعمیم یابد. وی با بیان اینکه برخی رشته‌های دانشگاه‌های کاملا مورد نیاز هستند و برخی هم نیازمند بازنگری هستند گفت: البته باید بازار کار برای بعضی رشته‌ها ایجاد شود که از آن جمله جامعه‌شناسی و مباحث مربوط به خانواده است.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه,اخبار زمستان
  • کد خبر : 120454
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین