شعار سال
جمعه 16 خرداد 1404

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشیِ«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلینِ(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمکِ کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمَر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگانِ مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنیِ صنعتِ ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمَری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزشِ مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیمِ کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقرِ مهارتیِ حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1404/02/27 - 12:28
  • - تعداد بازدید: 74
  • - تعداد بازدیدکننده: 72
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بازدید خانم غفوریان مشاور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مراکز و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در جریان بازدید مشاور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از این اداره کل با اشاره به دلایل بی رغبتی برخی افراد به دانش‌اندوزی اظهار کرد: از جمله دلایل این است که می‌بینند آنچه آموخته‌اند به کارشان نیامده و کسب و کاری با آن راه نینداخته‌اند بنابراین ضروری است در توسعه علمی کشور، تبدیل آن به فن و کسب و کار را هم مورد توجه قرار دهیم. وی افزود: صد سال قبل از تولد علم مکانیک جامدات، شیخ بهایی در اصفهان، منارجنبان را ساخت؛ صد سال قبل از تولد علم سیالات، شبکه آبرسانی شهری در ایران به مرحله اجرا درآمد و مثال‌هایی از این دست که نشان می‌دهد پیش از این دانش در جهان اسلام، کاربردی بوده ولی امروی می‌بینیم سلطه علمی از آن غرب است. مشاور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: دو مسئله عامل پیشرفت غربی‌ها شده که نخستین مورد، عملگرا بودن توسعه علمی و دومین مسئله، توسعه فناوری آموزش و آسان‌سازی یادگیری در سطوح مختلف آموزشی است. وی ادامه داد: پروژه فاخر «کارافن» به همین منظور در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طراحی شده تا زنجیره ارزش و تامین در حداقل یکی از کارگاه‌های زیر نظر سازمان، مورد اهتمام قرار بگیرد. عرب با بیان اینکه این طرح در واقع داستان موفقیت را روایت می‌کند عنوان کرد: نگاهی به لوازم قبل از مهارت‌آموزی و دستاوردهای بعد از آن یا به عبارتی ثمره تلاشی که مهارت‌آموزان به کار می‌بندند، در این چارچوب مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر فاطمه سادات غفوریان در جمع مدیرکل و معاونان این اداره کل اظهار کرد: از مدیران کل استان‌ها، معاونین و کارشناسان این سازمان در اقصی نقاط کشور می‌خواهیم اگر در طراحی و اجرای طرح کارافن مشکل یا کمبودی دیده می‌شود، با اتکا به تجربه و تخصص خود آنها را احصا کرده و به ما اطلاع دهند. وی افزود: این طرح سعی در جانمایی رویکردی جامع در تکمیل زنجیره تامین است به این ترتیب که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ساختار جامعی که دارد، بتواند تامین‌کننده خودش باشد و دسترسی‌هایی را فعال کند که با اتکا به منابع داخلی حاصل شده‌اند. مشاور اشتغال رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: عدم وجود کامل زنجیره تامین سبب شده در بسیاری از نقاط کشور، شاهد خام‌فروشی باشیم ولی این سازمان می‌تواند تجارب و توانمندی‌های موجود در استان‌های مختلف را به یکدیگر پیوند دهد و موجب تحقق کامل زنجیره تامین شود. وی ادامه داد: مهمترین سرمایه سازمان، نیروی انسانی موجود است، آدم‌هایی نیک‌سرشت با تخصص و تجربه بالا که می‌توانند پایه‌های مهرورزی و کمک به دیگران شوند. غفوریان با بیان اینکه نباید همه انسان‌ها را مشابه هم فرض کرد عنوان کرد: احترام به یکتایی آدم‌ها و توجه به ابعاد مختلف کسب و کار، موجب هم آفرینی در راستای رشد چندین برابری منابع و توانمندی‌های موجود خواهد شد. مشاور اشتغال رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به طرح کارافن اشاره و ابراز کرد: خیلی از افراد معتقدند بهترین محصول را تولید می‌کننده ولی بازار خراب است و نمی‌توانند آنچه تولید می‌کنند را به فروش برسانند در حالیکه باید به آنها گفت جهت کار شما اشتباه است چون مشتری را نشناخته‌اید و نیازهایش را نمی‌دانید. وی افزود: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم مربیان صرفا آنچه خود می‌دانند و می‌خواهند را به مهارت‌آموزان آموزش می‌دهند که نتیجه آن، تولید محصولاتی تکراری بدون توجه به نیازهای روز جامعه است. مشاور اشتغال رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: امروز هر کس بتواند مرزهای بازار را بشکند و آنچه مشتری می‌خواهد را در اختیارش قرار دهد، موفق‌تر است؛ به همین ترتیب در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای هم باید شناخت نیازهای مشتری‌ را به عنوان یکی از اصول مهم به مهارت‌آموزان آموزش داد. وی ادامه داد: هدف از کسب و کار نه صرفا فروش و کسب سود بلکه تامین نیازهای جامعه است و اگر این مهم را در نظر داشته باشیم، سود هم به تناسب آن حاصل خواهد شد.

  • گروه خبری : اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه,اخبار بهار
  • کد خبر : 122900
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین