شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1402/05/14 - 11:11
  • - تعداد بازدید: 631
  • - تعداد بازدیدکننده: 616
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد

جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم

به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد

جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم، جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به مناسبت هفته ملی مهارت با حضور حجت الاسلام سیدمحمود عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای قم، وحید وزیری راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیران دستگاههای اجرایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به میزبانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم برگزار شد.

در این جلسه؛ سیدمحمود عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن تشریح اقدامات انجام شده فنی و حرفه ای قم در سال گذشته و 4 ماهه سالجاری اظهارداشت: استفاده حداکثری دستگاههای اجرایی برای بهره گیری از آموزش های مهارتی علاوه بر اینکه کارایی و توانایی فرد را در انجام کارها افزایش می دهد،  موجب افرایش کیفیت در انجام خدمات و محصولات تولیدی می شود.

عرب با بیان این مطلب که بیشترین افرادی که به مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان جهت مهارت آموزی مراجعه می کند فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند، گفت: بایستی فرهنگ سازی لازم در بین خانواده ها انجام گیرد تا جوانان علاوه بر تحصیل در دانشگاهها حداقل یک مهارت نیز فرا گیرند، تا بتوانند برای خود شغل ایجاد نمایند.

در ادامه وزیری راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با تاکید براین موضوع که آموزش‌های مهارتی می ‌تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده نماید اظهارداشت: با توجه به تاکید مقام عالی وزارت، کار و رفاه اجتماعی در راستای جلب مشارکت و استفاده حداکثری از ظرفیت دستگاه های عضو شورای هماهنگی برای جریان سازی مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در راستای نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی، مهارت آموزی و اشتغال مولد، بایستی برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا اعلام نیازهای آموزشی دستگاه های عضو شورای هماهنگی مطابق با نیاز بازار کار باشد و ایجاد فرصت های آموزشی برابر و افزایش دسترسی به آموزشی های مهارتی جامعه هدف دستگاه های عضو شورای هماهنگی در دستور کار قرار گیرد.

شایان ذکر است، در این جلسه مدیران دستگاه های عضو شورای هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نظرات و مطالب خود را ارائه کردند.

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 103470
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین