شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1402/09/09 - 17:37
  • - تعداد بازدید: 369
  • - تعداد بازدیدکننده: 355
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم با حضور دکتر آقا میری استاندار و دکتر نوروزی معاون آموزش سازمان فنی وحرفه ای کشور وحجت الاسلام و المسلمین سید محمود عرب مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان قم

حجت الاسلام والمسلمین عرب تاکید کرد؛ لزوم تدوین سند توسعه مهارت استان قم مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: همکاری میان فعالان مهارت آموزی استان از طریق تجمیع امکانات و ظرفیت‌ها برای تدوین سند توسعه مهارت استان لازم است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود عرب در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) به مهارت آموزی نگاه توسعه علمی دارند. وی با اشاره به اینکه مهارت آموزی هنر تبدیل دانایی به توانایی است، مطرح کرد: در مهارت آموزی به دنبال این هستیم که علم نافع را به عمل صالح تبدیل کنیم.وی با توجه به نیازآینده بازارومشاغل نوظهورتاسیس شهرک مهارتی برای مشاغل آینده بعنوان مکمل زیست بوم فنآوری ونوآوری کشور باهمکاری اعضا کارگروه مهارت وآموزش تاکیدکردند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه دولت به دنبال نهضت مهارت آموزی برای توسعه اشتغال است، عنوان کرد: اگر در گام نخست انقلاب اسلامی نهضت سوادآموزی حلال مشکلات بود، در گام دوم انقلاب اسلامی نهضت مهارت آموزی راه برون رفت از بسیاری از مشکلات است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی مهارتی باید مبتنی بر نیاز بازار و سفارش محور باشد، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم برای برنامه‌ریزی، گروه کاری مهارت و آموزش است. حجت الاسلام والمسلمین عرب با بیان اینکه در مسیر مهارت آموزی باید نگاه فرابخشی داشته باشیم، تصریح کرد: همکاری میان فعالان مهارت آموزی استان از طریق تجمیع امکانات و ظرفیت‌ها برای تدوین سند توسعه مهارت استان لازم است. وی اضافه کرد: برای توسعه اشتغال از طریق آموزش‌های مهارتی باید نیازسنجی صحیح داشته باشیم و برای متولیان آموزش مهارتی تعیین نقش داشته باشیم. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به اینکه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور 21 بازیگر دارد، یادآور شد: امروز در کشور نیازمند ایفای نقش زیست بوم‌های فناوری و نوآوری هستیم چراکه این مجموعه‌های می‌توانند به بسیاری از مشکلات کشور پاسخ دهند. وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ قانون نظام جامع آموزش و ترتبیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی استفاده کنیم، ابراز کرد: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی دارای کارگروه‌های متعددی است که می‌توانند اثرگذار باشند.

دکتر نوروزی خبرداد؛ رشد 44 درصدی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در حوزه آموزش‌های مهارتی در سطح کشور 44 درصد رشد داشته‌ایم.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، مجتبی نوروزی در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد خلاهای مهارتی در کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته مدارس دالانی برای مهارت افزایی هستند، مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما مدارس به دالان‌های رسیدن به دانشگاه تبدیل شده‌اند. معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: امروز متاسفانه و خوشبختانه خروجی‌های دانشگاه‌ها، ورودی‌های سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای هستند. وی با بیان اینکه باید مسئله مهارت در صدر مسائل استان بنشیند، عنوان کرد: برای برون رفت از بسیاری از مشکلات کشور باید شاهد تقویت آموزش مهارتی باشیم. نوروزی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مختلف می‌تواند در مسیر مهارت آموزی کشور قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در سطح کشور 660 مرکز دولتی، 5 هزار مربی دولتی و 30 هزار آموزشگاه آزاد داریم. وی با بیان اینکه در حوزه تجهیز کارگاه‌ها نیازمند حمایت هستیم، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جدی در سازمان فنی و حرفه‌ای توسعه مراکز میان کارگاهی هستند. معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه به دنبال افزایش این مراکز جوارکارگاهی هستیم، یادآور شد: باید در مسیری حرکت کنیم تا هر واحد صنعتی یک مرکز جوارکارگاهی داشته باشد. وی اضافه کرد: این مراکز منجر به تقویت نیروهای کار، کیفی‌سازی محصول و درنهایت افزایش تولید خواهند شد. نوروزی از آموزشگاه‌های در محیط واقعی کار یاد کرد و گفت: این آموزشگاه‌ها به صورت تخصصی مراحل آموزش را دنبال می‌کنند. وی با بیان اینکه آموزش‌های آزاد محور امر مهارت آموزی هستند، ابراز کرد: باید از ظرفیت‌های آموزش‌های آزاد استفاده بهتری شود و این اتفاق با حمایت از آن‌ها محقق خواهد شد. معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: باید اشتراک گذاری ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای با سایر مجموعه‌ها عملیاتی شود. وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش‌های مهارتی در سطح کشور 44 درصد رشد داشته‌ایم، بیان کرد: اثرگذاری این اتفاق در عرصه تولید و اشتغال‌زایی خواهد بود.

دکتر آقامیری: جهاد تبیین ظرفیت‌‌های سازمان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد استاندار قم گفت: باید جهاد تبیین برای معرفی ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، سیدمحمد آقامیری در جلسه گروه کاری مهارت و آموزش استان قم که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، اظهار کرد: باید حلقه وصل صنعت و دانشگاه تقویت شود. وی با اشاره به اینکه باید صنعت و دانشگاه در یک مجموعه مدیریت شود، مطرح کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه و سازمان فنی و حرفه‌ای دو چرخی هستند که خوب کار می‌کنند ولی هنوز درکنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند. استاندار قم با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری مشکلات کشوری توسط جوانان و کار جهادی حل خواهد شد، عنوان کرد: جوان باید دارای روحیه جوانی و پویا باشد. وی با اشاره به اینکه باید حوزه علم و عمل را به یکدیگر متصل کنیم، خاطرنشان کرد: باید شناخت لازم از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار صورت بگیرد. آقامیری با بیان اینکه ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای هنوز ناشناخته است، تصریح کرد: باید جهاد تبیین برای معرفی ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شود. وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری و اشتغال پایه اصلی تمام تمام مشکلات کشور است، یادآور شد: تمامی دولت‌ها با این حوزه درگیر هستند. استاندار قم با بیان اینکه کار برای همه وجود دارد، اظهار داشت: برای آغاز به کار باید توان علمی در کنار توان عملی باشد. وی با اشاره به اینکه در عرصه دانشگاهی دارای نواقصی هستیم، مطرح کرد: عمده این نقص در عدم آموزش مهارت است. آقامیری با بیان اینکه با مدرک‌گرایی هزینه کشور را نیز افزایش داده‌ایم، عنوان کرد: متاسفانه نتیجه مطلوب از مدرک‌گرایی حاصل نشده است. وی ادامه داد: البته نخبگان دانشگاهی وجود دارند که پس از فارغ التحصیلی، کارآفرینی می‌کنند. استاندار قم با اشاره به اینکه باید طبقه‌بندی مشاغل انجام شود، خاطرنشان کرد: عدم پذیرش مشاغل برای طبقه‌بندی دارای علت‌هایی است که باید آسیب‌شناسی شود. وی با بیان اینکه باید حقوق کارمندان به صورت عملکردی باشد، تصریح کرد: متاسفانه امروز پرداخت حقوق به صورت مدرک‌گرایی شده است. آقامیری ادامه داد: باید دانشگاه‌ها و سازمان‌ها زمانی که فارغ التحصیلی را تحویل جامعه می‌دهند، این فرد کارآفرین باشد و علاوه‌بر خود برای دیگران نیز کار ایجاد کند. وی با اشاره به اینکه اقدامات مطلوبی در عرصه فنی و حرفه‌ای رقم خورده است، یادآور شد: برگزاری چنین جلساتی بسیار ارزشمند است و موجب آشنایی با ظرفیت‌ها و هم‌افزایی بیش‌تر می‌شود.

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 108345
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین