شعار سال
چهارشنبه 02 آبان 1403

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای

مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و بکارگیری فن آوری های جدید را میسر می سازد.

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

·       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

·       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

·       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

 

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

  • 1403/05/17 - 08:25
  • - تعداد بازدید: 200
  • - تعداد بازدیدکننده: 196
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

هفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران تابعه وزرات تعاون کار ورفاه اجتماعی در هفته ملی مهارت


مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم: به دنبال ایجاد شهرک مهارتی برای مشاغل آینده در قم هستیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: طرح ایجاد شهرک مهارتی برای مشاغل آینده را آماده کرده‌ایم که البته نیازمند همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، هفتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز و با حضور مدیران کل آموزش فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اظهار کرد: مهارت‌آموزی در قرآن کریم و روایات مورد توجه قرار گرفته چه اینکه خداوند می‌فرماید مهارت زره‌بافی را به داوود آموختیم و به نوح میفرماید که به مهارت نجاری و صنعت کشتی سازی زیر نظر ما و با تعالیم وحیانی ما بپرداز او افزود: در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای به دنبال این هستیم که مسیر دانایی به سمت توانایی را هموار و علم نافع را به عمل صالح تبدیل نماییم .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه به همان اندازه که به مغزافزایی نیاز داریم به بازوافزایی هم نیازمندیم خاطرنشان کرد: بر این اساس آموزش ناظر به نیازهای بازار، در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفت و دولت مردمی هم نگاهی ویژه به این مقوله داشت.

او ادامه داد: همانطور که در گام اول انقلاب، نهضت سوادآموزی راه برون‌رفت از بسیاری از مشکلات را هموار کرد، در گام دوم انقلاب نهضت و مهارت‌آموزی می تواند راه برون رفت بسیاری از مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ،فرهنگی وسیاسی راهموارسازد

عرب با تاکید بر توجه به نیازهای فعلی و آینده بازار کار گفت: طبق گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده، تا سال 2027 بیش از 81 میلیون عنوان شغلی از دست می‌رود و 61 میلیون عنوان شغلی نوظهور پا به عرصه می‌گذارند طبق گزارشی دو سوم فرزندان ما که سال ۲۰۱۶ وارد مدارس شده اند ، در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که آن مشاغل هنوز به وجود نیامده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به راهبردهای این اداره کل برای احصاء نیازهای مهارتی بازارکار امروز و آینده کشور عنوان کرد: متاسفانه مرجع نیازسنجی مبتنی بر آمایش سرزمینی وجود ندارد و ما نیازمند تدین سند مهارت استان هستیم.

او ادامه داد: ابتدا باید نیازها را مورد بررسی قرار داد و سپس نقش متولیان مهارت آموزی را درتامین نیازها مشخص کرد که قطعا بخشی از آن بر عهده آموزش فنی و حرفه‌ای است.

عرب با بیان اینکه در هر دو بخش یعنی نیازسنجی و تعیین نقش متولیان مهارت آموزی کاری مهمی است که انجام نشده گفت: مکاتبه‌ای با سازمان برنامه و بودجه استان داشتیم تا کاری پژوهشی در این زمینه به خصوص در حوزه نیازسنجی انجام شود که البته به خاطر عدم اختصاص بودجه، هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تصریح کرد: طرح ایجاد شهرک مهارتی برای مشاغل آینده را آماده کرده‌ایم که البته نیازمند همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

مدیرکل با آموزش‌ فنی و حرفه ای در ادامه به معرفی طرح های کهاد مهارتی و نخلستان و آموزش در محیط کار واقعی پرداخت

عرب انجام ۵۰۰ درصدی تعهد رصد اشتغال و ایستادن این اداره بر سکول اول اشتغال آفرینی در بین تمام دستگاههای اجرائی استان را از افتخارات این اداره کل و نشانه اثر بخشی و کارایی برنامه های آن دانست

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,معرفی اداره کل,اخبار ویژه اسلاید بزرگ,مطالب,اخبار اسلاید کوچک,اطلاعیه های مهم,مهارت در رسانه
  • کد خبر : 114982
کلمات کلیدی
علی اصغر کاوسی
خبرنگار

علی اصغر کاوسی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین